Mass Effect Andromeda

מאת משה יעקובוביץ'

Mass Effect Andromeda

מאת משה יעקובוביץ'

Mass Effect Andromeda, אחד המשחקים המצופים ביותר של השנה, עבר השקה שכללה כמות מסיבית של באגים ואנימציות בעייתיות. לא השקה מוצלחת במיוחד. מאז, המשחק עבר שני עדכונים רציניים שהביאו לתיקון רוב הבעיות ונכון לעכשיו הוא מצליח להעביר חוויה מהנה ומרתקת בגלקסיית אנדרומדה הרחוקה.

Andromeda מתרחש בערך 600 שנה אחרי הטרילוגיה המקורית ומתרכז סביב משלחת מעורבת של חייזרים החיים בשביל החלב. מטרתה – למצוא כוכבי בית חדשים בגלקסיית אנדרומדה, הרחוקה מכדור הארץ ב –2.5  מיליוני שנות אור. הפעם, נגלם את דמות האח\אחות לבית משפחת ריילי וניקח על עצמנו את תפקיד ה-Pathfinder, שתפקידו לגלות כוכבים חדשים המקיימים תנאי לקיום חיים ולהכין את הקרקע להתיישבות. כמובן שלא כל תושבי הגלקסיה מחכים לנו בידיים פתוחות – גזע ה-Kett המקומי, לצד שרידים של ציביליזציה עתיקה העונה לשם Remnant ושלל איומים וסכנות, יהפכו את הנחיתה שלנו ללא כל כך רכה.

העלילה של Mass Effect Andromeda נתנה לי תחושה ש-Bioware פוחדת להתרחק מהאזור הבטוח שלה. מה שמתבטא במחזור מוטיבים מוכרים מהכותרים הקודמים בסדרה שהופכים את הרגעים המפתיעים לצפויים. בנוסף, בעוד שהטרילוגיה המקורית של Mass Effect הציגה כמות מרשימה של חייזרים משביל החלב, את הגלקסיה העצומה של אנדרומדה מאכלסים רק שני גזעים חדשים, ה-Kett וה-Angara. שהעיצוב שלהם ביחס לשאר הגזעים ולוויזואליות המרשימה של העולם לא הפילה אותי מהכיסא.

במהלך המסע שלנו נתקל במספר לא קטן של דמויות, חייזרים ובני אנוש כאחד. חלקם יצטוותו אלינו וחלקם יעניקו לנו מידע – על עצמם, על הסביבה, על כמה הם מעריצים/מתעבים אותנו. חלקם יתעניינו במסחר או ינסו "לסנג'ר" אותנו במשימה צדדית כזו או אחרת. למרות שחלק מהמשימות הצדדיות מובלות על ידי סיפור רקע מעניין או בעלות מטרה חשובה, ישנה כמות נכבדת של משימות צד שמתאפיינות בסגנון ה"לך תביא" השנוא – להגיע לנקודה X, להרוג בה Y או לאסוף/למקם Z. שילוב המשימות הללו עם אזורי המשחק העצומים הופכים אותן למעיקות ומייגעות.

לפני שנמשיך, אני רוצה לסגור מולכם עניין חשוב – כן, אנימציות הפנים לפני הפאצ'ים היו גרועות. לא, זה לא הרס את המשחק לחלוטין, אך כן פגם בטיבו. וכן, הפאצ'ים האחרונים ששחררה Bioware שיפרו את המצב בצורה משמעותית. פרט לכך, הגלקסיה העצומה של אנדרומדה מרהיבה ביופייה, הן כאשר מביטים בה מחלון החללית והן כאשר משוטטים על גבי אחד הכוכבים העצומים שלה. אין ספק שהחברה ידעה לנצל את היכולות של מנוע ה-Frostbite המשוכלל. בין אם מדובר בכוכב איאוס (Eos) המדברי, הליוס (Heleus) הקפוא או תחנת החלל של ה-Nexus, החברה הצליחה ליצור גלקסיה מרהיבה בעלת תוואי שטח מרשימים וראליסטים להפליא.

מערכת הקרב של הסדרה עברה שדרוג מהותי שבא לידי ביטוי במערכת עליית רמות, בחירת יכולות החדשה וכן בארסנל נשקים עצום ומגוון. היות והפעם לא נגלם איש צבא, לא נצטרך להיקשר אל שורשי ההכשרה שלנו ונוכל ליהנות ממגוון היכולות של כל הדמויות מהסדרה המקורית לצד מספר יכולות חדשות, מה שמקנה לנו כמות קומבינציות עצומה המאפשרות לנו לבחור את אופן הלחימה המתאים לנו ולהתנסות בשלל תמרונים טקטיים. בנוסף, נוכל לבחור התמחות מסוימת במסלול כזה או אחר בהתאם ליכולות שפיתחנו ולקבל בונוסים ויכולות פסיביות מעניינות. לדוגמה, במידה ונשקיע ביכולות ה-Combat, שכולל בין היתר רימונים וקליעים ייחודיים, וה-Teach, שכולל בין היתר Drone תקיפה והסוואה טקטית, נוכל לבחור את מסלול ה-Inflitrator שיחזק משמעותית את הפגיעות הקריטיות שלנו ויהפוך אותנו לבלתי נראים בזמן תמרוני התחמקות.

המעבר לגלקסיה חדשה וההשתייכות ליזומת ההתיישבות מקנות כמות מגוונת של נשקים המחולקים לפסי יצור בהתאם למקורם. נשקי שביל החלב המוכרים מהכותרים הקודמים הם לרוב מתנהגים כמו נשקים בני זמנינו, ומתאפיינים בתחמושת מוקצבת ואיזון. נשקי היליוס השייכים ברובם לגזע ה-Kett מסתמכים לרוב על קליעי פלזמה קטלניים שלעתים מלווים באפקטים ייחודיים כמו טעינת עוצמת קליע הפלזמה, ונשקי הרמננט נשקי אנרגיה שאינם צורכים התחמשות מחודשת, אך מתחממים בזמן השימוש ודורשים זמן קירור בין כל כמה יריות.

מערכת הקראפטינג החדשה של המשחק מציעה מבחר לא קטן של מודיפיקציות לכלל הנשקים והשריונות במשחק ומאפשרת לנו ליצור ארסנל ייחודי בהתאם לדרישות ולנוחות שלנו. לכל נשק או שריון שניצור נוכל לצרף אלמנטים ייחודיים שמתחילים מחיזוק הנזק וההגנה ומגיעים לכדורי פלזמה מתבייתים, רימונים, קליעי אנרגיה נטענים, אפקט ריקושט ועוד. את רוב הרכיבים נוכל להשיג במהלך המסע שלנו, באמצעות צייד יצורים מתאימים ובעיקר על ידי כריית משאבים ברחבי העולם, פעולה שהופכת לדי מעיקה ומהווה עול נוסף לצד משימות ה"לך תביא".

גם המנהיג-חייל-על-לוחם-מגלה-ארצות-אספן-לגו המהולל ביותר וצוותו הקט לא יכולים לחקור ולבצע את כל המטלות בגלקסיה העצומה של אנדרומדה. בטח לא כשמוטלת עליו משימה כל כך גדולה כמו יישוב כוכבים. לכן, לעזרתו של ה-Path Finder נרתמים צוותי משימה ייחודיים אותם נוכל לשלוח למשימות ברחבי הגלקסיה ולקחת חלק באחת ממגוון משימות ה-Co Op של המשחק לצד שלושה חברים. אין ספק שמערכת הלחימה לצד מגוון הדמויות העצום אותו ניתן לבחור במצב ה-Co Op משתלבים בהרמוניה מושלמת. הבעיה העיקרית פה, היא שהמשימות הללו לא מתחדשות, וניתן לסכם אותן בשבע גלי אויבים אקראיים הכוללים משימת הישרדות, פריצה למחשבים והגנה על מתחמים. חבל מאוד ש-Bioware לא הגדילה לעשות ולהוסיף תוכן עשיר יותר בעל עלילה עמוקה ומעניינת.

בסופו של דבר, Mass Effect Andromeda עושה הרבה דברים נכון – הוא מתהדר במערכת קרב מצוינת, ויזואליות מרשימה, פסקול מרתק ומגוון דמויות מעניינות. אבל גם אם נתעלם מבעיית הבאגים הנוראית של המשחק בימי השקתו, קיימת תחושה עצומה של פחד מצד Bioware להתרחק מתבנית העלילה של הכותרים הקודמים, מה שהופך תפניות מרתקות בעלילה לצפויות. הפחד הזה גם בא לידי ביטוי במגוון העצום של משימות צדדיות מעיקות שגורמות לנו להרגיש כמו הפראייר התורן, ולא הגיבור האולטימטיבי.

המילה האחרונה:

ל-Mass Effect Andromeda היה פוטנציאל עצום להיות מועמד ראוי לתואר משחק השנה אך עלילה ממוחזרת, אינסוף פעילות צד מעיקות ומגוון עצום של באגים ביום הופכות לעוד משחק ממוצע.

7.5

Mass Effect Andromeda
Mass Effect Andromeda 0 7.5/ 10