עיניי עולם הגיימינג נישאו לטוקיו בערב של ה-12 לינואר. חודשים של המתנה, ספקולציות, תיאוריות מעריצים מרובות שרובן התבררו כנכונות (ואף יש סברות כי נינטנדו הפיצה שמועות על מנת לבדוק את תגובת קהל הליבה שלה) התנקזו לערב אחד.

switch_stand3_feature

אסקור את אירוע החשיפה של הסוויץ' בקצרה- האירוע אכזב אותי. סקירה מלאה ואובייקטיבית יותר מאת עמית דוד תוכלו למצוא כאן.

ובכן, ללא הקדמה מיותרת נוספת, הנה ארבעה שיעורים שנינטנדו לא למדו מהWii U.

משחקי צד שלישי

אחת הסיבות לכשלון הWii-U היא מחסור במשחקים. כל בעל הקונסולה מכיר את שכבות האבק שמצטברות במכשירי נינטנדו בין הוצאות המשחקים השונות. בהכרזה של הWii U, נינטנדו הודיעה בגאווה שהיא גייסה את מיטב מפתחי הצד השלישי בתעשייה-בדומה להכרזה על הסוויץ'. ואכן, מוקדם בחיי המדף של של הקונסולה מעריצי נינטנדו התמלאו אופטימיות כש-Mass Effect 3 הגיע לWii-U, באיחור של ארבעה חודשים, אף על פי של ה-Wii-U יש יתרון של דור שלם על פני שאר הקונסולות בזמנו (PlayStation 3 ו-Xbox 360), כמו כן Deus Ex באיחור של שנתיים ו-Arkham City באיחור של יותר מחצי שנה. Skyrim מבית Bethesda ישוחרר לסוויץ' בסתיו 2017, בהפרש של כמעט 6 שנים מהגרסה המקורית  והחברה עדיין לא אישרה שמדובר בגרסת ה-Remaster, אך על פי הטריילרים ששוחררו נראה כי מדובר בהוצאה המקורית של המשחק.

Switch2

אמנם משחקי הצד השלישי לWii-U היו מועטים, אך הם זכו להצלחה יחסית – Bayonetta 2 זכה לתשבחות רבות ולמעמד של אחד מטובי המשחקים של הדור ו-Deus Ex לווי-יו נחשב לגרסא הטובה ביותר של המשחק, אבל לבסוף המפתחים נטשו את הקונסולה של נינטנדו. הCPU חלש ביחס למתחרים, המכירות איכזבו את המשקיעים,והמפתחים מספרים על קשיים בפיתוח לקונסולה ביחס למתחרים. סיבות אלו גרמו לווי יו להיות תלוי אך ורק במשחקי הבית של נינטנדו, אשר זכו לאהדת המעריצים ולמכירות נאות, אבל יצאו בקצב כמעט מייסר.

מחיר התחלתי

את הנזק הכלכלי העיקרי נינטנדו ספגו בהשקה הצולעת של ה3DS, שהושק במחיר של 250 דולר ועם ליין אפ השקה פושר- אך הם הצליחו להתאושש בעזרת זרם בלתי פוסק של טייטלים מוצלחים והפחתת המחיר באופן משמעותי. באופן דומה, גם הווי יו הושק במחיר גבוה. לאחר מכירות חלשות, המחיר הופחת ב-50 דולר אך אפילו זה לא הציל את המערכת שהתבררה ככישלון מסחרי. הנינטנדו סוויץ' מתומחרת באופן כמעט אבסורדי- זוג "ג'וי-קון", כפי שנינטנדו מכנה את זוג השלטים המתחבר לקונסולה, יעלה לצרכן 74.99 דולר(!), והPro Controller, השלט היותר מסורתי שנינטנדו מציעים לקונסולה החדשה שלהם, יעלה 64.99 דולר. קונסולת הבסיס מתומחרת במחיר מומלץ של 299.99$.

כלומר, לקוח שיתעורר בבוקר של השלישי במרץ ונפשו תחשוק במשחק הזלדה בקונסולה החדשה של נינטנדו, בתוספת שלט מסורתי- יאלץ להיפרד, בשיעור, מ-1600 שקל. תוסיפו את תג המחיר הזה לצד העובדה שBreath of the Wild יוצא גם לWii U, הקונסולה שרבים ממעריצי נינטנדו קנו רק על מנת לשחק בזלדה החדש, מה שאומר שניתן להניח שBoTW יאכזב במדד המכירות לסוויץ', אם כי לדעתי אין ספק שהמשחק יהיה להיט בקרב המבקרים והמעריצים.

מפרט טכני

הטענה המרכזית של נינטנדו כנגד החסרון המשמעותי שלהם ביחס למתחרים היא שמפרט טכני וגרפיקה אינם משנים דבר כאשר התוכן איכותי. ההיסטוריה מצדדת בטענה זו. הN64 היתה חזקה כפליים מה-Playstation המקורי, אך המכירות של הקונסולה כמעט שילשו את אלו של הN64.  בפשטות, היה ליין אפ משחקים מוצלח יותר.

כפי שנאמר בפסקה הראשונה, היכולות הגרפיות של נינטנדו עלולות לפגוע בתמיכת חברות צד שלישית שרוצות להביא את המשחקים שלהם לקונסולה של נינטנדו. הנפח ההתחלתי של הקונסולה הוא 32Gb, הנחשב לאחסון מצומצם ביותר ביחס לסטנדרטים של 2017, ונתון זה עלול להרתיע מפתחים שרוצים להשקיע ב-DLC או עדכונים שדורשים זכרון רב. כמובן, ניתן להרחיב את הזיכרון בעזרת כרטיסי MicroSD, אך כרטיסים אלו רק מתווספים לרשימת האביזרים היקרים שהסוויץ' דורש.

שיווק

סיבה נוספת לכשלון הWii U ואולי עקב האכילס של נינטנדו בשנים האחרונות: שיווק צולע. הפרסומות לווי-יו מסורבלות וילדותיות ועלולות לעורר גלגול עיניים ומבוכה. לרבים מהצרכנים לא היה ברור האם ה-Wii-U היא תוספת מיותרת ל-Wii המקורי או האם זאת קונסולה חדשה לחלוטין. לשמחת כותב שורות אלו, השיווק לסוויץ' מעט מוצלח יותר (ועל זה עוד בהמשך), אך בכל זאת כל חובב נינטנדו צריך להתמודד עם העובדה שאיש בעולם הגיימינג לא באמת רואה בנינטנדו כאיום עסקי והיא עדיין נחשבת לילד הקטן ומלא הנזלת של עולם הקונסולות הביתיות. נינטנדו, בכלליות, החליטו להתמקד בקהל הליבה שלה- המעריצים המושבעים של המותגים המאוד חזקים שלהם: זלדה, מריו, פוקימון ושאר חברים, וכמעט להתעלם כליל מאלו המחפשים סגנונות גיימינג הפונים לקהל הרחב יותר. אני משער שלא נמצא את Overwatch או GTA V על הסוויץ'.

כוונותיהם של נינטנדו לגבי הסוויץ' כרגע מעורפלות. מעריצי נינטנדו עדיין  יודעים אם לזרוק את ה3DS שלהם לפח לטובת הסוויץ' או להציב מודעת מכירה באיביי. אין ספק שהסוויץ' נועדה להיות קונסולה ביתית, אך עדיין נותרה שאלת מעמד ה3DS. נינטנדו בחרו להיות אמבליווינטיים בנושא. באירוע החשיפה לא נאמר דבר על הפרנצ'ייז החזק ביותר לקונסולות הניידות של נינטנדו- פוקימון, אך שמועות באינטרנט רצות על תוספת שלישית לדור הנוכחי של פוקימון – Pokemon Stars.

למרות כל אלו, אני נותר אופטימי, כפי שהייתי לפני שחרור הWii U. נמנעתי מלציין את שירותי האונליין המחפירים של הWii U מכיוון שעדיין נותר סיכוי שהסוויץ' יתמוך בממשק מוצלח יותר, בעזרתם של DeNA, חברת תקשורת יפנית, או ההחלטה לנטוש את הFriend Codes (ללא ספק, אחת מדרכי התקשורת המסורבלות ביותר בעולם הגיימינג). השירותים האלו כרוכים בתשלום חודשי, ותמחור מדויק יפורסם בהמשך.

בנוסף, משחקים מצויינים מגיעים לסוויץ'- Super Mario Oddessy נראה מבטיח ונדמה שההייפ לBoTW לא מפסיק מלהתגבר. תמיד קיימת התקווה שFromSoftware תשחרר את Dark Souls לסוויץ', או ש-Rockstar יחליטו לשחרר את Red Dead Redemption גם לקונסולת נינטנדו. שמועות נוספות המעוררות אופטימיות  מספרות על משחקים עתידיים לקונסולה ושלטים מיוחדים שיתאימו לדורות השונים של משחקי נינטנדו – לדוגמא, יהיה ניתן לקנות ג'וי-קון שתואם לג'ויסטיק הימני והשמאלי של הגיימקיוב בזמן שמשחקים Super Mario Sunshine על קונסולת הסוויץ'.

Nintendo Switch צפויה להגיע אלינו ב-3 למרץ השנה, האם לדעתכם היא תעמוד בציפיות או שנינטנדו חוזרת על טעויות העבר? ספרו לנו בתגובות.

4 שיעורים שנינטנדו לא למדו מה-Wii-U

שחרור הקונסולה הבאה של נינטנדו הולך ומתקרב. מסתמן שמוקדם מדי לקרוא לה סיפור הצלחה.